Arduino Mega LCD Skærm

ThumbnailJeg fandt en gammel LCD skærm som jeg havde til at lægge fra et gammelt projekt for længe, længe siden. Så tænkte jeg, at det kunne være sjovt at se om den stadig virkede og om jeg kunne få noget tekst på, ved hjælp af en Arduino. Det var egentlig overraskende nemt, med Arduinos LiquidCrystal library og ganske få komponenter, som jeg havde til at ligge i forvejen.

LCD eller Liquid Crystal Display

Som det hedder så fint, så bruger vi LCDskærme rigtig mange steder. Blandt andet i meget af vores elektronik og skærme. For Arduino og elektronik folk som os, kender vi bedst til LCD som de har små blå eller grønne skærme med en “firkantet” tekst på. Vi kan bruge skærmene til at vise tekst, eller andre informationer omkring vores projekt. I denne artikel har jeg kun brugt skærmen til tekst, men på 3D printeren, styrer jeg hele interfacet og indstillingerne i printeren, igennem den information som jeg kan se på skærmen. Jeg ved fra andre projekter, som jeg finder rundt omkring på nettet, at folk har brugt skærmen til at vise temperature og sågar lavet et Arduino spil som vises på LCD’en.

Komponenter Vi Skal Bruge

Under har jeg listet de komponenter op som du skal bruge for at lave samme forsøg som mig med en skærm, og for at forstå det basiske, nemlig bare noget tekst. Jeg har smidt et link ved hver del til Ebay, hvis du mangler:

Desuden skal du bruge Arduino softwaren som kan downloades fra www.arduino.cc

Diagrammet til LCD projektet

En 20X4 eller 16X2 LCDskærm har 16 pinouts placeret øverst oppe i venstre hjørne. Fra pin 1-16 er følgende:

  1. GND – Jord
  2. VCC – 5 volt
  3. Vo – Til at indstille kontrasten på skærmen
  4. RS – Bruges til at sende data til skærmen
  5. R/W – Skærmen kan læse eller skrive data. Vi skal kun bruge den til at læse
  6. E – Godkender og udføre den opgave som vi sender til LCD’en
  7. D0-D7 er data inputs. De 8 pins tillader os at køre en 8 bit forbindelse til skærmen, men i vores tilfælde bruger vi kun 4 pins, og køre en 4 bit forbindelse
  8. De sidste to pins er A og K (anode og katode) som styre baggrundslyset i skærmen

Diagrammet er ret simpelt og jeg har lånt det af Dejan Nedelkovski, du kan se hans youtube tutorial her 

lcd

Det kan være en god ide at lodde jumper kablerne fast til LCD’en de respektive steder, eller kan du lodde dupont han stik bag på de 16 pins og sætte LCD’en direkte fast i dit breadboard.

Arduino koden

#include <LiquidCrystal.h> // Tilføjer LiquidCrystal biblioteket
LiquidCrystal lcd(1, 2, 4, 5, 6, 7); // Laver et LC objekt. Parameter: (rs, enable, d4, d5, d6, d7) 
void setup() { 
 lcd.begin(20,4); // Starter LCD'en og programmet, samt angiver dimensionerne af skærmen (bredde og højde)
}
void loop() { 
 lcd.print("www.100bit.dk"); // Skriver til skærmen 
 delay(3000); // 3 sekunders forsinkelse
 lcd.setCursor(2,1); // Sætter cursoren til et nyt sted 
 lcd.print("Mere end bare gaming"); 
 delay(3000); 
 lcd.clear(); // Fjerner teksten 
 lcd.blink(); //Cursor blinker 
 delay(4000); 
 lcd.setCursor(7,1); 
 delay(3000); 
 lcd.noBlink(); // Slukker for den blinkende cursor
 lcd.cursor(); // Viser en underline cursor
 delay(4000); 
 lcd.noCursor(); // Fjerner cursoren
 lcd.clear(); // Fjerner alt på skærmen
}

Det egentlig bare at copy / paste koden ind i Arduino softwaren og uploade det til din Arduino. Du skal dog være opmærksom på, at koden er skrevet til en Mega, så hvis du bruger en Uno skal du højst sandsynlig ændre i tallene:

LiquidCrystal lcd(1, 2, 4, 5, 6, 7);

Til de udgange som du bruger på din Arduino Uno. Hvis din LCD skærm kun er 16X2 i størrelsen, så skal du også ændre lcd.begin (20, 4) til lcd.begin (16, 2)

Til sidst er det bare at lege med skærmen og se hvad du kan få den til 🙂 Jeg fandt en gammel satellit receiver, hvorfra jeg fjernede den grønne LCD skærm som sad i den, den fik jeg også til at virke 🙂 + score til mig hahah

LCD skærm20160331_14384420160330_19082520160330_190825

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *